لمینت های سرامیک به دو نوع لمینت های بدون تراش و لمینت های سرامیکی که نیاز به تراش دندان دارند تقسیم می شوند. در این مقاله منظور از لمینت های سرامیک در واقع همان لمینت های سرامیکی است که نیاز به تراش دارند. جهت اطلاع از مشخصات لمینت های سرامیک بدون تراش به بخش خدمات ما و عنوان لمینیت های بدون تراش مراجعه نمایید.

جهت ساخت لمینت سرامیک سطح بیرونی و نوک دندان ها به میزان بسیار کم تراش می خورد و سپس از دندان ها قالب گرفته شده و به لابراتوارهای مخصوص ارسال می گردد. برای آماده سازی (ساخت و تحویل) لمینت ها مدت زمانی در حدود هفت تا 14 روز لازم است. در لابراتوار لمینت با توجه به دستور پزشک و انتخاب بیمار آماده می شود و پس از آماده شدن در جلسه بعدی لمینت ها بر روی دندان ها توسط دندانپزشک و در مطب سمنت ( چسبانده ) می شوند.

کاربرد لمینت سرامیکی برای اصلاح نامرتبی و بی نظمی دندان ها، هم اندازه نبودن دندان ها، اصلاح رنگ بد دندان، برای بستن فاصله دندان ها، ترمیم شکستگی های دندان، اصلاح دندان بدشکل و… است. از مهم ترین ویژگی لمینت های سرامیکی می توانیم به استحکام بالای آن اشاره کنیم، در مواردی که دندان ها زیر استرس شدیدی هستند و یا مشکلات ظاهری نیز مثل شکستگی و تغییر رنگ و پرشدگی زیاد است از لمینت سرامیکی استفاده می شود.

ونیرکامپوزیت

لمینت کامپوزیتی یا کامپوزیت ونیر روشی برای اصلاح بدرنگی و بدشکلی دندان هاست که در آن یک لایه از مواد سفید همرنگ دندان به نام کامپوزیت که برای ترمیم پوسیدگی دندان ها نیز استفاده می شود بر روی دندان ها جهت افزایش زیبایی چسبانده می شود. این روش معمولاً نیازی به قالب گیری و زمان بیشتری برای آماده شدن ندارد و طی یک جلسه و توسط خود دندانپزشک آماده می شود و بر روی دندان ها قرار داده می شود.

کامپوزیت ونیر با مهارت بالا و دقت زیادی و توسط دندانپزشک زیبایی ساخته می شود.

کاربرد کامپوزیت ونیر بیشتر حالت محافظه کارانه دارد، درمان با حداقل تراش ممکن انجام می گیرد و بیشتر در مواردی استفاده می گردد که مراجعه کننده حاضر به پرداخت هزینه بیشتر نباشد. زیرا که هزینه لمینت دندان ( لمینت سرامیک ) از هزینه ونیر کامپوزیت بیشتر است.

تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیک

  • مراحل ساخت: لمینت نیاز به قالب گیری دارد و طی حدود 10 روز در لابراتوار ساخته می شود.اما ونیر کامپوزیت در همان جلسه اول و در مطب و توسط دندانپزشک زیبایی ساخته می شود.
  • هزینه لمینت دندان : قیمت ونیر کامپوزیت نسبت به قیمت لمینت سرامیک مناسب تر است.
  • میزان استحکام در برابر شکستگی : استحکام لمینت دندان ( لمینت سرامیک ) در برابر شکستگی نسبت به ونیر کامپوزیت بسیار بیشتر است.
  • میزان رنگ پذیری: احتمال تغییر رنگ کامپوزیت دندان بیشتر از لمینت سرامیکی است.
  • امکان تغییر یا ترمیم: یکی دیگر از تفاوت های ونیر کامپوزیت و لمینت دندان در این است که امکان تغییر در فرم ونیر کامپوزیت وجود دارد اما لمینت سرامیکی بعد از ساخت امکان تغییر در آن وجود ندارد. همچنین در صورت شکستن آنها، ونیر کامپوزیت را می توان ترمیم کرد اما لمینت سرامیک را باید تعویض کرد و از اول قالبگیری و ساخته شود.

مراقبت های بعد از لمینیت دندان

ترمیم زیبایی دارای ظاهری بسیار قابل قبول می باشد اما عمر آن وابسته به رعایت نکاتی طلایی است.

– پس از انجام لمینت در هنگام نوشیدن مایعات سرد و گرم مکان تغییر دمای ناگهانی امر طبیعی بوده و گاه با درد همراه است. دقت نمایید که این حالت زود گذر و در مدت مشخصی رفع می شود. نکته مهم پس از انجام لمینت استفاده از مسواک به صورت روتین و همیشگی است. مسواک زدن روزانه یکی از مسائل بسیار مهم در مراقبت های پس از لمینت می باشد. اگر علاقمند به نوشیدنی هایی از جمله چای و یا قهوه هستید می بایست کمی دقت نمایید. مصرف بیش از حد و طولانی مدت این مواد لمینت شما را دچار تغییر رنگ می نماید. در بین بانوان استفاده ناصحیح از رژ لب نیز سبب تغییر رنگ دندان های جلو می شود -دندان قروچه قاتل لمینت است. این عادت ناپسند اگر در هنگام خواب و به صورت ارادی باشد فشار بسیار زیادی بر دندان شما وارد می نماید. اگر عادت شما به دندان قروچه بسیار شدید است می بایست قبل از اینکه به سراغ لمینت بروید فکری به حال ترک این عادت نمایید در غیر این صورت امکان شکست لمینیت دندان وجود دارد.

-از گاز زدن میوه های سفت دوری نمایید. این موضوع در خصوص آجیل نیز دیده می شود و در واقع عمر لمینت شما را کمتر می نماید. به طور کلی لمینت در برابر ضربه آسیب پذیر است و این موضوع به نوعی امکان لب پریدگی و یا شکست را در آن بیشتر می نماید.

-استفاده از دهان شویه مناسب می بایست با استفاده از تجویز پزشک باشد و گاه دهان شویه نامناسب رنگ لمینت شما را تغییر خواهد داد. مصرف دخانیات را به حداقل برسانید این موضوع ضمن حمایت از لمینت به سلامتی شما نیز کمک شایانی می نماید

-گاه لمینیت بر اثر ضربه می شکند در این موارد با توجه به میزان عمق شکستگی می توانید به ترمیم پردازید. دقت نمایید که گاه میزان شکستگی بسیار زیاد بوده و ترمیم ممکن نمی باشد. عموماً اگر شکستگی شما بر اثر خوردن مواد غذایی سخت باشد قابل بهبود و ترمیم است اما اگر بر اثر ضربه ای شدید به عنوان مثال تصادف دندان شما دچار شکست شد گاه ترمیم لمینت دشوار و یا ممکن نخواهد بود
– پس از لمینت از عادات غلط از جمله نگاه داشتن سوزن خودکار و … با دهان پرهیز نمایید.

-مواد غذایی که دارای رنگدانه های قوی هستند برای دندان شما مناسب نمی  باشد

-میوه های هسته دار را با احتیاط میل نموده و از خروج هسته آن اطمینان حاصل نماید

 -اگر ورزش هایی از قبیل بوکس و یا ورزش های رزمی مورد علاقه شما بوده و در آن فعالیت می نمایید در نظر داشته باشید که میبایست اصول فعالیت خود را تغییر دهید، هر گونه ضربه به دندان لمینت شده سبب شکست آن می شود و در واقع میزان مقاومت لمینیت شما مشخص و تعیین شده می باشد